Ticker

6/recent/ticker-posts

MAKANAN TRADISI YANG WAJIB DI HARI RAYA YANG PERLU KORANG TAHU

MAKANAN TRADISIONAL YANG WAJIB DI HARI RAYA | Makanan menjadi perkara penting bagi masyarakat kita kalau sambut Hari Raya atau apa-apa pesta keraian. Tidak mustahillah negara kita ni ada pelbagai jenis kuih muih atau makanan tradisional . Tambah pula Malaysia ni ada berbilang bangsa dan budayakan? Jadi makin meriahla kan.

MAKANAN-TRADISI-YANG-WAJIB-DI-HARI-RAYA

Kali ni kami ingin kongsikan beberapa jenis makanan yang wajib di hidangkan di kampung bila tiba nya Hari Raya Aidilfitri. Tidak banyak cuma 4 jenis iaitu Ketupat Daun Palas, Tapai Pulut, Lemang dan Kuih Siput. Memang cukup tradisional .

MAKANAN TRADISI YANG WAJIB DI HARI RAYA
Ketupat Daun Palas

Ketupat ni boleh dikatakan menjadi makanan signature bila tiba Hari Raya Aidilfitri. *tak ada ketupat tak sah la kan. Ketupat palas atau ketupat pulut ialah ketupat yang mana ia menggunakan daun pokok palas sebagai pembungkusnya. Seperti dalam gambar di atas bentuk ketupat palas pula berbentuk tiga segi dan mudah dibuat cara pembungkusannya berbanding ketupat beras. Beras yang digunakan untuk ketupat palas ini ialah beras pulut dan cara penyediaannya sebelum dibungkus dan direbus juga memerlukan skill yang bagus untuk hasil rasa yang bagus.

MAKANAN TRADISI YANG WAJIB DI HARI RAYA

Lemang juga cukup sinonim bila tiba hari raya. Lemang biasanya dimakan bersama rendang ayam, daging mahupun kuah kacang. Lemang yang dimasak menggunakan beras pulut, santan dan disalut dengan daun pisang yang sudah siap diisi di dalam batang buluh, antara menu wajib menjelang hari raya Aidilfitri. Bagi korang yang tercari-cari resepi lemang untuk hari raya, bolehlah rujuk di sini [KLIK]. 

MAKANAN TRADISI YANG WAJIB DI HARI RAYA
Tapai Pulut _ Sumber www.sijangkang.com
Bagi mereka yang berada di sebelah pantai timur Malaysia, mereka akan cukup biasa dengan makanan tradisional ni. Ia juiga biasa dapat dilihat bila adanya hari penting seperti perayaan.

Bahan utama yang digunakan untuk membuat tapai pulut adalah, beras pulut dan ragi. Beras pulut ini dikukus terlebih dahulu dan kemudiannya dicampurkan dengan serbuk ragi. Kemudian, nasi pulut bercampur ragi ini dibungkus di dalam daun getah dan kemudiannya diperam beberapa hari sehingga masak dan rasa masam. Biasanya ia dibuat 2 hari sebelum tarikh perayaan.

MAKANAN TRADISI YANG WAJIB DI HARI RAYA
Kuih Siput

Kuih Siput ni juga memang menjadi makanan wajib kalau tiba Hari Raya. Resepi yang cukup simple. Antara bahan yang kami gunakan hayalah tepung gandum, telur dan margerin dibentuk menjadi seakan fizikal dengan menggunakan acuan sebelum digoreng dengan minyak masak. Kami juga biasa sira kuih siput dengan gula. Jadi ada pilihan lah nak yang original atau manis kan.

Selain dari makanan-makanan yang kami kongsikan di atas ni, ada banyak lagi MAKANAN TRADISI YANG WAJIB DI HARI RAYA YANG PERLU KORANG TAHU yang kami tak nyatakan seperti dodol, nasi impit, satay, lodeh, soto, wajik, rendang dan banyak lagi. Bagi korang yang tak pernah tahu tentang makanan-makanan ni, di rumah terbuka nanti boleh lah tanya-tanya orang kan.

Apapon kami dari team Projek Travel ingin mengucapkan Selamat Hari Raya kepada semua :)

Catat Ulasan

1 Ulasan

  1. Alhamdulillah semua kuih yang dinyatakan sempat akak makan raya 2017,moga sempat dimakan tahun 2018 kelak.

    BalasPadam