Ticker

6/recent/ticker-posts

CARA PEMAKAIAN SAMPING YANG BETUL

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua pembaca Projek Travel! Dah beli baju raya? Kalau dah beli, yang lelaki pasti akan beli kurta mahupun baju melayu. Lazimnya baju melayu akan dipakai bersama kain samping ketika majlis tertentu seperti majlis perkahwinan, majlis rasmi, majlis keagamaan, adat istiadat dan juga Hari Raya Aidilfitri serta Hari Raya Aidiladha 




Namun begitu, tahukah anda bahawa untuk memakai samping, ada cara dan tertibnya. Pemakaian kain samping menentukan status seseorang. Status disini bukanlah darjat malah ianya menentukan status seseorang individu itu sudah berkahwin ataupun masih bujang. 

Jadi ini adalah cara pemakaian samping yang betul ; 

Lelaki yang masih bujang / belum berkahwin
  • Dipakai di atas paras lutut
Lelaki yang sudah berkahwin
  • Dipakai di bawah paras lutut 
Kalau orang dulu - dulu pernah berseloroh, jika seseorang yang sudah berkahwin dan memakai samping singkat, tandanya mahu menambah isteri! LOL!

Jenis ikatan Samping 


Ikatan Pancung – Cara memakai kain samping yang menggunakan kain lepas. Kain dililitkan di pinggang dan sebelum sampai ke hujung kain, kain ini “dipancung”, iaitu kain disemat sambil membiarkan hujung kain terkulai ke bawah. 

Ikatan Kembung – Ini adalah cara memakai kain samping yang biasa dipakai oleh mempelai laki-laki dalam acara pernikahan adat Melayu. Kata “kembung” berasal dari kesan menggembung saat memakai ikatan ini. Kain sarung ditarik ke bahagian tengah atau tepi badan untuk kemudian diikat dan disimpul dalam berbagai macam cara agar melekat di pinggang. 

Ikatan Lingkup – Ini adalah cara memakai kain samping yang paling sering dipakai orang. Kain sarung digulung ke atas dan dilingkup ke bahagian depan atau bahagian samping. Mirip dengan cara memakai sarung untuk keperluan sehari-hari. 

Berikut adalah beberapa tutorial cara memakai samping yang betul dari Astro Awani: 


Itu saja untuk perkongsian kali ini. Insyallah akan diusahakan untuk membuat tutorial cara memakai samping dari Projek Travel pula.

Catat Ulasan

0 Ulasan