Ticker

6/recent/ticker-posts

1 Mac 2024 Kenaikan Harga Hotel di Malaysia ? : Impak Terhadap Pelancongan Dalam Negara

1 Mac 2024 Kenaikan Harga Hotel di Malaysia

Pada 1 Mac 2024, Malaysia dijangka bakal menghadapi cabaran baru - kesemua harga hotel di negara ini akan naik sebanyak 30%. Ini berikutan keputusan untuk meningkatkan kadar Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) kepada 8%, yang akan mula berkuat kuasa pada tarikh tersebut.

Kenaikan ini mempunyai impak yang serius terhadap industri pelancongan negara. Dijangkakan kadar penginapan hotel akan melonjak antara 10 hingga 30 %, menurut purata harga bilik standard hotel di Kuala Lumpur seperti yang berikut:
  • Bilik 1 Bintang: Sebelum RM62, Selepas RM80
  • Bilik 2 Bintang: Sebelum RM80, Selepas RM104
  • Bilik 3 Bintang: Sebelum RM260, Selepas RM338
  • Bilik 4 Bintang: Sebelum RM430, Selepas RM559
  • Bilik 5 Bintang: Sebelum RM520, Selepas RM676
Kenaikan harga ini boleh menyebabkan rakyat Malaysia mencari alternatif pelancongan, mungkin dengan melihat ke negara jiran seperti Thailand. Faktor harga penginapan yang lebih murah di sana menjadi satu alasan utama mengapa ramai lebih suka melancong ke luar negara.

Namun, kesan negatif terbesar adalah bagi usaha mempromosikan pelancongan domestik yang lebih berbaloi. Dalam situasi ekonomi yang mencabar, harga yang lebih tinggi mungkin menghalang masyarakat daripada menikmati keindahan tempatan.

Bagaimanapun, dalam setiap cabaran terdapat juga peluang. Kenaikan harga hotel mungkin menjadi titik permulaan untuk masyarakat Malaysia mencari alternatif pelancongan yang lebih berbaloi dan berdaya maju. Destinasi tempatan yang menarik dan unik masih menanti untuk dijelajahi.

Catat Ulasan

0 Ulasan