Ticker

6/recent/ticker-posts

Jalan Kaki Dari Rantau Panjang ke Pasar Malam Golok

travel ke golok

JALAN KAKI DARI RANTAU PANJANG KE PASAR MALAM DI SUN-GAI KOLOK, NARATHIWAT THAILANDPasar malam merupakan salah satu dari daya tarikan budaya yang tidak dapat dinafikan, menghidupkan semula dengan makanan yang lazat, barangan unik dan orang ramai yang tidak dapat ditandingi. 

Salah satu pasar malam yang menarik yang perlu min kongsikan pada korang ialah Pasar Malam Golok yang terletak di Su-ngai Kolok, Thailand. Apa yang menjadikan pengalaman ini begitu menarik ialah pengalaman unik min berjalan kaki dari Imigresen Malaysia di Rantau Panjang, menyeberangi Sungai Golok, ke imigresen Golok sehingga sampai ke Pasar Malam Golok dengan jarak lebih kurang 2 kilometer. Sertai kami dalam perjalanan kami sambil menerokai keunikan pasar malam ini dengan hanya bergantung pada jejak kaki kami.

Kami parkir kereta di kawasan parkir berdekatan dengan imigresen Rantau Panjang. Perjalanan kami bermula apabila tiba di imigresen Malaysia di Rantau Panjang. Selepas memenuhi keperluan imigresen dan memasuki wilayah Thai, kami mendapati diri kami berjalan di sepanjang jalan yang sibuk di Golok. Walaupun cuaca panas menguji kami, semangat berjalan kami tidak dapat dicabar. Perjalanan ini memberi kami peluang untuk merasai budaya tempatan yang kaya dan berinteraksi dengan penduduk tempatan yang mesra.

Selesai urusan imigresen Malaysia di Rantau Panjang, kami perlu berjalan kaki lebih kurang 5 minit menyeberangi Sungai Golok. Walaupun jaraknya tidak jauh, jika kalian megambil service moto atau 'Wings' kalian akan dikenakan RM10 sehala. Sebab ni jugalah membuatkan kami lebih memilih untuk berjalan kaki sahaja ke imigresen Thai di Su-ngai Kolok.

Apabila tiba di Imigesen Su-ngai Kolok, dan selesai urusan di sana. Kami perlu jalan kaki lagi lebih kurang 2km untuk sampai ke Pasar malam Golok. Lebih mudah korang boleh set waze 'the factory cafe & fitness' untuk rujukan kalian ke lokasi pasar malam tersebut. Tu merupakan point mudah untuk kalian cari pasar malam tu


Pasar malam Golok ini berlansung setiap hari jumaat bermula jam 6 sehingga lewat malam. Pasar malam kat sini tidak hanya menawarkan keramaian dan hiruk-pikuk yang menarik, tetapi juga merupakan surganya makanan Thai yang unik dan berharga murah dan sangat berpatutan. 

Pengalaman menerokai pasar malam ini dengan berjalan kaki dari imigresen Malaysia di Rantau Panjang ke Pasar Malam di Golok memberi peluang kepada kami untuk merasai keenakan kepelbagaian makanan Thai  dengan harga jauh lebih murah dan berpatutan.

Pasar malam Golok menyediakan cita rasa budaya dan kehidupan tempatan yang tidak dapat ditandingi. Jika kalian mencari pengalaman berbeza, tiada cara yang lebih baik untuk bermalam selain menerokai pasar malam Golok dengan berjalan kaki. Hotel tempatan juga sangat murah dan selesa.


Nota: Apabila merancang perjalanan seperti ini, pastikan korang sentiasa menyemak dan mengikuti garis panduan perjalanan semasa, peraturan imigresen dan keadaan keselamatan semasa untuk memastikan keselamatan dan kepuasan kalian dalam meneroka tempat baharu.

Catat Ulasan

0 Ulasan