Ticker

6/recent/ticker-posts

SENARAI TEMPOH WAKTU PUASA DI BEBERAPA BUAH NEGARA

SENARAI TEMPOH WAKTU PUASA DI BEBERAPA BUAH NEGARA Puasa adalah salah satu kewajiban yang harus dilakukan oleh umat muslim seluruh dunia. Puasa 'wajib' dilaksanakan pada bulan Ramadhan selama 30 hari lamanya. Puasa diawali dengan makan sahur di sepertiga malam dan dimulai saat azan subuh berkumandang hingga selesai pada saat Azan Maghrib dibunyikan.

Sumber gambar tokeinfo.com
Setiap negara tentunya memiliki tempoh puasa yang berbeza dengan negara yang lain. Kita di Malaysia akan berpuasa hampir 13-14 jam lamanya. Tapi tahukah kita bahawa ada negara lain yang mempunyai tempoh puasa hingga mencecah 22 jam lamanya. Ini berlaku kerana putaran bumi dalam mengelilingi matahari tidaklah lurus. Jadi negara-negara di belahan bumi utara menerima cahaya matahari lebih lama dari yang di selatan. 

Di sini Mat Remos nak kongsi kepada semua pembaca tempoh waktu puasa di beberapa buah negara untuk panduan. Mana tau kan korang kena berada di negara-negara ini sepanjang bulan Ramadhan. 

SENARAI TEMPOH WAKTU PUASA DI BEBERAPA BUAH NEGARA

So, kepada mana-mana pembaca yang akan berada di Iceland, Sweden, USA, Germany, dan England harap bertabah dalam menunaikan ibadah puasa ini. Apapun kami dari Team Projek Travel mengucapkan selamat berpuasa kepada seluruh umat Islam.


p/s : Selamat Bercuti dari kami team ProjekTravel. jangan lupa gunakan hashtaq #projektravel jika berkongsi moment percutian korang di Instagram ya :)

Catat Ulasan

1 Ulasan

  1. Teringin juga nak rasa berpuasa di negara orang. Mesti pengalaman yang bernilai kerana ianya lain dari rutin di Malaysia. Akak dah rasa berpuasa di Bandung .

    BalasPadam