Ticker

6/recent/ticker-posts

CARA MENUNAIKAN SOLAT DIDALAM KAPAL TERBANG

Kapal Terbang

CARA MENUNAIKAN SOLAT DIDALAM KAPAL TERBANG | Bagi yang agama islam, solat merupakan tiang agama dan ianya wajib dilakukan didalam apa jua keadaan.

CARA MENUNAIKAN SOLAT DIDALAM KAPAL TERBANG
Sumber: Utusan Malaysia, 18 Oktober 2013
Bagi mereka yang berada didalam kapal terbang, ini ada cara menunaikan solat didalam kapal terbang yang Mat Remos ingin kongsikan bersama pembaca blog Projek Travel.
Untuk makluman, sembahyang dilakukan adalah bagi menghormati waktu iaitu dengan isyarat sahaja di mana kita seolah-olah berada dalam keadaan tidak dapat bergerak seperti mana orang yang terikat pada pokok. (Tidak perlu ada air sembahyang, tidak perlu menghadap Kiblat dan tidak perlu mengikut syarat-syarat sah lain yang diperlukan ).

Apabila turun di Lapangan Terbang dan waktu masih ada, wajiblah sembahyang berkenaan diulang semula dan jika sudah habis waktu, wajiblah sembahyang berkenaan diqada'kan.

Semoga perkongsian ini berguna untuk mereka yang akan melancong dengan jarak yang panjang semasa didalam kapal terbang.

Sumber: www.duniapatik.com

Catat Ulasan

2 Ulasan

  1. Perkongsian yang amat baik. Kadang-kala kita melalikan yang wajib bila keadaan kita tidak selesa seperti di rumah. Ingatlah yang wajib itu perlu/wajib ditunaikan walau dimana saja kita berada.

    BalasPadam
  2. Klau bole tayamum dh boleh jd solat biasa dan tak perlu ulang.

    BalasPadam