Ticker

6/recent/ticker-posts

PANDUAN JENIS-JENIS PLUG DAN SOCKET MENGIKUT NEGARA

PANDUAN JENIS-JENIS PLUG DAN SOCKET MENGIKUT NEGARA | Jika kita tavel, alatan seperti gadget dan beberapa alatan elektrik yang sesuai akan kita bawa bersama untuk membantu melancarkan perjalanan kita di sesuatu tempat. Jadi secara logiknya, adapter juga menjadi satu barang yang cukup wajib untuk dibawa bersama. Tetapi adakah kita sedar bahawa setiap negara mempunyai standart elektrik dan jenis plug yang berbeza-beza?

KEPERLUAN UNIVERSAL ADAPTER KEPADA TRAVELLER


Ini bermaksud, jika anda merancang untuk pergi ke luar negara, soketnya atau plugnya sudah semestinya berbeza-beza. Jadi penyelesaiannya adalah anda memerlukan Universal Adapter.

Kita harus memeriksa standard Elektrik di destinasi kunjungan yang bakal kita pergi. Di Malaysia standard elektrik ialah 240V 50Hz. Di Jepun 100 V 50Hz memerlukan transformer untuk menaikkan voltan bagi kegunaan peranti dari Malaysia. 

JENIS-JENIS PLUG DAN SOCKET MENGIKUT NEGARA

Sumber Gambar : Facebook

Periksa juga jenis plug. Terdapat pelbagai bentuk plug yang digunakan diseluruh dunia. Biasanya barang elektrik menerima semua jenis bekalan elektrik, cuma pelu dibeli plug untuk disesuaikan dengan negara yang dikunjungi. Mat Remos cadangkan untuk anda beli universal plug yang boleh diselaraskan dengan apa juga bentuk plug sekiranya anda tidak pasti jenis plug yang digunakan.

JENIS-JENIS PLUG DAN SOCKET MENGIKUT NEGARA


p/s : Selamat Bercuti dari kami team ProjekTravel. jangan lupa gunakan hashtaq #projektravel jika berkongsi moment percutian korang di Instagram ya :)

Catat Ulasan

3 Ulasan

  1. Akak ada 2 . Senang nak guna jika lokasi travel yang terhad plug.

    BalasPadam
  2. sy nk bt projek,projek wiring rumah..projek tu kecik kirenye sy bt satu model rumah,kecik la kan..pastu um,sy um..sy tak tau nk pakai plug saiz biase ke & sy nk tahu ade tak plug kecik yg boleh sy muatkan dlm rumah sy tu..kirenye projek sye ni,satu wiring rumah replica..time kaseh sume,love u all <3

    BalasPadam