Ticker

6/recent/ticker-posts

4 TIPS UNTUK ELAKKAN KOS DATA MELAMPAU BILA TRAVEL OVERSEA. JAMIN TAK TERKEJUT TENGOK BIL!

4 TIPS UNTUK ELAKKAN KOS  DATA MELAMPAU BILA TRAVEL OVERSEA | Bila travel saja ke luar negara, pasti ramai antara kita yang perasan tentang kos-kos yang akan dihadapi semasa travel. Tapi adakah ramai antara kita yang kenalpasti kos-kos yang bakal dihadapi selepas pulang dari travel oversea?

Di sini #ProjekTravel akan kongsikan 4 tips asas untuk elakkan kos data melampau semasa anda travel ke oversea. Yang pasti, bil melampau ni semestinya khas untuk mereka yang menggunakan postpaid. Jamin anda tak terkejut lagi tengok bil!

#1 SMS Sahaja!


SMS Sahaja
SMS
Bila anda berada di oversea, kurangkan rasa untuk buat panggilan secara melulu. Kawal panggilan keluar dan seboleh-bolehnya hanya sms. 

#2 WiFi Sahaja dan disable Data Roaming.


WiFi Sahaja dan disable Data Roaming
WiFi Sahaja dan disable Data Roaming
Set kan telefon untuk muatturun data, update data, upload gambar hanya semasa anda berada dalam mode connected dengan WiFi. Tutup data roaming.

#3 SIM Tempatan



SIM Tempatan
Simkad tempatan

Gunakan sim kad di negara yang dilawati. Sememangnya ia lebih menjimatkan. Gunakan sahaja pre-paid sim tempatan yang menjadi pilihan terbaik bila anda travel ke luar negara. Lebih baik apabila gunakan, kita dapat kawal belanja dan panggilan sama ada perlu atau tidak.

#4 Gunakan VOIP apps


Gunakan VOIP apps
Gunakan VOIP apps
Pada waktu inilah sesuai untuk menggunakan aplikasi yang sekian lama kita asyik muatturun. Skype, Tango, viber adalah antara apps yang anda boleh gunakan untuk buat panggilan keluar secara percuma.

Jadi macam mana? Kongsikan dengan rakan anda yang ada bil yang tiba-tiba melampau bila travel. Sharekan tips ni untuk kengkawan anda yang bakal travel nanti. Hehati travel!

Catat Ulasan

4 Ulasan

  1. pernah terkena masa pergi thailand dulu... bil sampai nak dekat RM200... hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alahai banyaknya. dh boleh wat duit tu stay lg lama kt sana huhu.

      Padam
  2. kalau kat korea aku guna yg wifi dia. beli num pin kat kedai convenient store

    BalasPadam
  3. Tip yang bagus. Tak perlu risau negara lain lebih laju dan pantas untuk update status dengan keluarga .

    BalasPadam